The beauty of kinbaku

Cover af bogenKender i det at man lige pludselig står med en bog man føler er noget helt specielt? Alene indpakningen af bogen, i japansk gavepapir, foldet sirligt og lukket foran på midten med et gyldent klistermærke med ‘K”s initial viser at der er kælet for bogen. Bogen selv er hardcover, ikke limet, men hæftet, og det giver en helt anden følelse.

Selve bogens indhold er også noget for sig selv. Historien bag japansk bondage, og vi er her tilbage til bla. Edotiden med de 4 torturmetoder, vi får et indblik i 50′erne, 60′erne og fremad. Der er også information om hvordan bondagen har haft sin gang i kitan, i legendariske SM blade, og vi ender helt fremme hvor vi er nu. Rigtig spændende læsning, også fordi vi kommer ind under huden på den japanske klubmentalitet

Næste del indeholder 25 små biografier af nogle af dem, der har været med til at gøre bondagen til hvad den er i dag, bindere, modeller, fotografer, skribenter, tegnere, her snakker vi tilbage til midt i 1800 tallet og frem til nogle af de lovende nye talenter som Randa Mai. Det er rigtig godt ramt af Master K at medtage andre end dem, der kan binde. Vi kan ikke, og bør ikke, komme udenom at f.eks illustratoreren Ozuma har været en væsentlig figur, ligesom flere af modellerne er vigtige.

Bogen indeholder også ca 100 billeder af Master ‘K’ og de er til rigtig god inspiration til nye ideer at arbejde med, virkelig smukke billeder, rigtig smukt arbejde. Bogen kommer også ind på andre aspekter som forskellene på forskellige rebtyper (hamp og jute), andres materiale, de steder som japansk bondage forbinder med erotiske. Der er også et stort afsnit med betydningen af mange af de japanske ord, der influrerer bondagen. Bogen afsluttes med en grundig indføring i 3 grundlæggende bindeteknikker.

Grundighed er en rød tråd gennem denne bog, og der er ingen tvivl om at den fremover er målestokken, som rigtig mange Bondagefreaks vil måde andres udsagn med.  Researchen er imponerende, og Master K har indsamlet imponerende mængder viden. Jeg kan kun anbefale denne bog, den må siges at være det historiske og faktuelle leksikon indenfor Japansk bondage.

6 ud af 5 stjerner herfra, uden tvivl den mest betydende bondagebog hvis man interesserer sig for baggrunden også.